modellblogg

Svar på frågor!

Kategori: Allmänt

1. Hej. Vill först och främst säga: att du har en fin blogg och att du är supervacker!
Jag har oxå en fråga som jag skulle vara tacksam om du svarade på :)
Jag har precis gått med i en agentur, men är ganska ny på det här. Så jag undrar för det första vad en testfotografering för en fotograf innebär? Och om du har några tips eller råd inför castings..? Sen undrar jag oxå om man nu ska "slappna av" o låta agenturen göra resten eller om det finns sätt att öka sin modellkarriär på och isåfall vad?
Kram
  • Svar: Hej! Tack så väldigt mycket! En testfotografering är då man gör en plåtning för att få bilder till sin bok. Man får alltså inte betalt, och man gör det inte för något speciellt märke eller tidning mm. Utan bara för att både fotograf och modell ska få fina bilder! Inför en casting ska man tänka på att se så naturlig ut som möjligt och inte sminka sig. Man ska ha high heels och sin bok med sig. Sen ska man väl bara tänka på att vara trevlig och så ;) Och nej, det finns väl inte så mycket man kan göra för att få mer jobb direkt... Utan det är ju agenturens jobb att sköta :)
2. åh, snygg du är!! är du 182 cm?:)
  • Svar: Tack! ja det stämmer!
3. hej!
först och främst vill jag säga att jag tycker du är otroligt vacker!
sen måste jag fråga om du vet några modeller som är vackra - fast har stora näsor- haha..... Vilken knasig en! 
UPPSKATTAR SVAR
kram!
  • Svar: Hej! Tack så mycket! Kan inte komma på någon speciell direkt. Men alla modeller ser väldigt olika ut och det är jag säker på att det finns dem med "stora näsor", som är vackra :)
4. Hej!
Jag undrar hur det går till inför en plåtning med styling. Byter du om ensam i ett rum vid studion, eller är stylisten med då? Om ni är på location, vart byter du om då? Och är stylisten med då isåfall? :)
  • Svar: Hej! Det är lite olika. Ibland kan man gå in på en toalett och byta om och annars kan man stå bakom klädställningen eller så. Stylisten brukar oftast vara med och säga vad man ska sätta på sig och hjälpa till att sätta på kläderna rätt. Kan ju vara lite konstiga och speciella kläder man inte riktigt vet hur de ska sitta! På location brukar man ofta ha en buss eller stor bil som man kan byta om i.
5. hej igen :) älskar din blogg! vilka är dina absouluta "no-go:s" ? Alltså vad får man modell inte äta? Typ choklad, chips osv? kram!
  • Svar: Hej! Ja, jag äter inte godis, chips och läsk och så. Men det är ju inte så att man absolut inte får äta det. Klart man kan göra undantag någon gång ibland :)
6. Hittade precis din blogg och den ar jatteintressant! Kan du inte gora ett inlagg med fokus pa traning och halsa? Hur tranar man sig till ett perfekt hip measurement och vad ger agenturerna for tips for att uppna det? 
Skulle aven vara roligt att lasa om hur mycket agenturerna "ljuger" om matt sasom langden och alla measurements! Jag tycker du ar jattefin och duktig :)
  • Svar: Jag gjorde ju ett inlägg om hur jag tränar och äter. Men jo det är ganska vanligt att agenturerna skriver mått som inte riktigt stämmer på sina hemsidor och våra set-cards. Både vad gäller mått och längd.
7. hej hej :) det hade varit kul om du skrev lite om din kost och träning, och hur man ska göra för att hålla måtten som modell :) är det svårt? annars kanske vad du gör på din vardag, pluggar eller jobbar du? kram :D
  • Svar: Ja det är lite svårt. Med tanke på att jag redan är smal, men skulle behöva bli några centimeter mindre om rumpan/höfterna. Jag vill ju inte gå ner i vikt... och har haft samma mått nu i ca 3 år. Och vad jag gör på min vardag är väl mest träning, ridning, kompisar och jobb. Jag tog studenten i somras!

Kommentarer

  • Lisa säger:

    Hej hej!

    Jag undrar om du får betala alla resor du gör när du arbetar. Till exempel om du har castingar i London och ett jobb. Vem är det då som betalar hotell och flygresa och allt vad det kan vara? För om det är du som betalar så får du väl inte så stor inkomst?

    Kram Lisa!

    2011-12-14 | 16:23:52
    Bloggadress: http://lisakims.myshowroom.se/
  • Linda säger:

    Hej!

    Först och främst, tack för en fin blogg! :)

    Jag tänkte fråga dig om lite tips! Det är så att jag också är lite inne på modellande. jag har gått en hel del lokala visningar men lyckas inte få en bra agentur. Jag blev scoutad av en agentur i Stockholm, men då jag bor i gbg tyckte dom att avståndet var lite för långt, vilket de flesta agenturer där verkar tycka. Agenturer här i närheten verkar inte lika intresserade heller.

    Så jag undrar fall du vet/har några förslag på om man måste ha en bra agentur för att "komma igång" på riktigt med jobb och så, eller om det finns andra vägar?

    Kram!

    2011-12-14 | 21:38:46
  • R säger:

    Hej gillar din blogg :) Jag har en fråga här, eller kanske inte fråga men vill gärna ha lite tips…

    Jag är också modell. Jag bytte till agenturern Elite i Mars i år. Jag har gjort ganska många jobb. Hittils tycker jag att det är kul och jag vet att det är många roliga jobb som väntar mig. Men det är några saker jag oroar mig över som jag hoppas att du kan hjälpa mig med lite. Jag vet att det kommer komma flera jobb då jag kommer känna mig obekväm. Jag har lovat mig själv två saker, 1. inte för vågade bilder, 2. Inte gå ner i vikt. Vi kan börja med nummer ett. Flera gånger då jag ska ha gått till ett jobb har jag varit nervös. Man vet ju lite om jobbet men man vet inte vad det blir för bilder. Jag oroar mig alltid för att jag kommer känna mig obekväm. Jag har känt mig obekväm flera gånger, men det har blivit bra ändå. Men som sagt det kommer säkert komma någon gång då jag ska göra något jag inte vill. Jag vill såklart antagligen inte fotas i för lite kläder men jag vill inte heller ha på mig vissa kläder som kanske är t ex genomskinliga. Och någon gång om dom ber mig sätta på mig en helt genomskinlig topp så kommer jag vilja säga nej men man vill ju ändå inte säga ”nej jag vill inte ha på mig den här för man ser för mycket” då känner man ju sig jätte omogen och som om man förstör allting. Vad ska jag göra? Prata med agenturen kanske? Fast det vill jag inte heller, det skulle inte komma rätt tillfälle att säga det och jag skulle bara skita på mig av rädsla. Till nummer två, jag har alltid varit smal, ganska för smal och har alltid velat gå upp i vikt. Nu har jag gått upp några cm och dom på agenturen vill att jag ska gå ner igen. Jag låg på 89 förut 92 sist dom kollade men är på 94 nu. Jag vill absolut inte gå ner och kan tänka mig att stanna på 94 runt höfterna och sätta lite mer kött på typ benen. Om inte 94 skulle jag kunna tänka mig 92 inte mindre. Det kommer nog jämna ut sig och bli bättre någon gång, men någon gång kommer dom också be mig att gå ner. Och det vill jag inte, men jag vill inte heller att det ska förstöra och göra att jag förlorar jobb! För måtten är ju hårda. Lite hjälp? Dom här två sakerna oroar mig verkligen.

    2011-12-17 | 13:01:19
  • emmi - pysslar och designar säger:

    vad kul med lite frågor och svar! sådant är alltid lika kul att läsa - så blir det stor variation också :)

    kram

    2011-12-29 | 14:31:01
    Bloggadress: http://emmiavergren.blogspot.com

Kommentera inlägget här: